Cesta zlomeného srdce aneb 7 konejšivých náplastí uzdravení
683
post-template-default,single,single-post,postid-683,single-format-standard,qode-news-1.0.2,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Cesta zlomeného srdce aneb 7 konejšivých náplastí, které vám pomohou k uzdravení

Láska je krásný a povznášející pocit plný radosti a hlubokých emocí. O to víc nás potom bolí, když spadneme na zem a musíme čelit skutečnosti, že vztah skončil. Bolest, která nás obklopuje je nekonečná a v první fázi doslova zničující. Cítíme se zlomení a bez smyslu. Neustále se nám vytvářejí otázky s otázkou a máme potřebu se ptám sebe nebo druhých PROČ…PROČ SE TO STALO…PROČ TO UDĚLAL. Nechceme jíst, mluvit, pracovat ani existovat…

JAK SE VYPOŘÁDAT SE ZLOMENÝM SRDCEM?

 

1. PLAČTE

 

Přijít o milovanou osobu je těžká životní zkušenost a nese sebou i těžké emoční stavy. Nepotlačujte pocity smutku a plačtivosti. Všechny emoce, které aktuálně zažíváte jsou součástí vaší osobnosti – neoddělujte se od nich, naopak, přijměte je takové jaké jsou. Pláč je navíc léčivý způsob, jak nechat odeznít bolest, která nás tolik svírá a brání v postupu vpřed.

2. UVĚDOMTE SI, ŽE V TOM NEJSTE SAMA

 

  • Sdílejte své pocity

Často se lidé mylně domnívají, že na svou bolest musí být sami. Že je lepší schovat se do vlastního světa a navenek pokračovat jakoby se nic nedělo. Takový způsob ale v konečném důsledku vede k prohlubování stresu, který může vyplavat na povrch kdykoliv a kdekoliv.

K tomu, abyste takové „časované bombě“ předešli je třeba, abyste své pocity sdíleli s okolím. Můžete si vybrat pár blízkých přátel nebo členů rodiny, u kterých máte důvěru. Princip však zůstává stejný – nebuďte na to sami.

  • Společnost vs. Samota

Prožíváte-li aktuálně syndrom zlomeného srdce, vaše emoce jsou velmi křehké. Z toho důvodu je třeba si uvážlivě vybírat akce, kterých se chcete zúčastnit a kterých nikoliv.

Mnoho lidí v tomto stavu upřednostňují trávení času sami se sebou (procházky, běh, jízda na kole, výlety). I v této fázi je však dobré udržet kontakt se společností přátel, u kterých se cítíme dobře – mnohdy s nimi přijdeme na jiné myšlenky, odpočineme si od starostí a načerpáme ztracenou energii.

3. NENECHTE SE OVLIVNIT OKOLÍM

 

Všichni jsme jedineční a stejně tak máme i vlastní čas na zpracování smutku. Nenechte se ovlivnit lidmi, kteří vám říkají, že byste se měli konečně přenést a začít žít. Naslouchejte svému tělu, jedině to vám napoví kolik času potřebujete.

4. VAŽTE SI RADOSTNÝCH CHVILEK

 

Pokud máme zlomené srdce, život nám přijde bezcenný, pochmurný a bez smyslu. Hodně pláčeme a chybí nám energie. Z toho důvodu je třeba, abychom oslavovali i malé radosti.  Snažte se najít způsob, díky kterému budete pociťovat pravidelné uvolnění. Objednejte se na masáž, važte si každého obejmutí ze strany přátel a rodiny, navštivte terapii dotekem. Najděte vlastní způsob, který vám aspoň na pár minut rozjasní den.

5. PORAĎTE SE S ODBORNÍKEM

 

  • Využijte možnosti vzít si nemocenskou/dovolenou

V některých případech se stane, že nás rozchod s partnerem tak vyčerpá, že přestaneme mít sílu jíst, pít, pracovat a soustředit se. Jedná se o tak intenzivní stav ochromení, z kterého nám nepomůže ani rodina, ani blízcí přátelé.

Nebojte se zajít k lékaři a požádat o radu. Někdy dostanete možnost jít na nemocenskou, díky čemuž dostanete možnost srovnat se s aktuální situací nebo doporučení na konzultaci k psychologovi. Určitě této nabídky využijte – mnoho lidí uvádí, že se jim o soukromých záležitostech mluví mnohem lépe s neutrální, nezainteresovanou, osobností. Zároveň to může být i vaše pomyslná vstupenka v procesu uzdravení.

  • Co dělat, když nemůžete jíst?

Pokud patříte mezi lidi, kteří ve stresových situacích mají problém s konzumací jídla, snažte se pít sladké, kalorické, nápoje. Skvělým způsobem jsou koktejly, smootie nebo aspoň džusy. Díky nim zabráníte svému tělu, aby kolabovalo z vyčerpání.

6. ZASPĚTE TO

 

Zlomené srdce je natolik vyčerpávající stav těla a mysli, že je naprosto přirozené chtít spát. Díky tomu, že tělu dopřejete odpočinek, zajistíte, aby nedošlo k přetížení CNS (centrální nervové soustavy). Tělo se během spánku  uvolní  a sníží se hladina kortizolu (hormonu stresu). Lidé zažívající akutní syndrom zlomeného srdce spí i 12 hodin denně.

7. ZAČLEŇTE DO SVÉHO ŽIVOTA POHYB

 

O pohybu víme, že je pro tělo blahodárný. Mohou za to hlavně „hormony štěstí“, které se při fyzických aktivitách spouští. Bohužel ve stavu smutku, deprese a melancholie jich máme velmi málo. Z toho důvodu je třeba, abychom vědomě pracovali na začlenění endorfinu a serotoninu do našeho života. Jak na to?

  • Endorfin

Endorfin je hormon, který se do našeho těla vyplavuje při svalové zátěži. Z toho důvodu jsou tyto hormony považovány za jakési přirozené vnitřní opiáty, jimiž tělo tlumí bolest a dělá náš život příjemnější.

Nejjednodušší způsob, jak dodat našemu tělo více endorfinů je například plavání, jízda na kole a aerobik. Dalším skvělým způsobem je pak tanec, hudba, meditace nebo vyhřívání na slunci (fototerapie) a masáže.

  • Serotonin

Serotonin je další hormon, kterému se přezdívá „hormon štěstí“ a kromě lidských emocí ovlivňuje paměť, bolesti hlavy a chuť k jídlu. Nedostatek serotoninu způsobuje poruchy spánku, deprese a migrény. Většina lidí se snaží zvýšit hladinu serotoninu konzumací sladkostí, to ovšem není z dlouhodobého a zdravotního hlediska vhodné řešení.

Mezi potraviny podporující produkci serotoninu patří velké drůbeží maso nebo losos/sardinky/tuňák, také jsou to vejce, ořechy, celozrnné pečivo, listová zelenina a banány. Důležitou součástí je i dostatek vitaminu B, který vyrovnává případnou nevyváženost ve stravě a pobyt na slunci.

JAK PŘEDCHÁZET ZLOMENÉMU SRDCI?

 

NESCHOVÁVEJTE SE PŘED LÁSKOU

 

Mnoho lidí se po rozchodu cítí podvedení, zlomení a často vynáší soudy o tom, jak na lásku zanevřeli a o zamilovanost ve svém životě už nestojí. Ve snaze předejít zlomenému srdci jej nemocné, zlomené, zavírají před světem, ale hlavně sami před sebou.

Láska, ale tady stále je a čeká na to, až se ji opět otevřete. Až upřímně nahlédnete do své bolesti, odpustíte sami sobě/bývalému partnerovi a s otevřenou náručí ji přivítáte opět ve svém životě. I s rizikem, že to nevyjde…protože jedině pak přijde pravá láska.

ZAMILUJTE SE PRVNÍ DO SEBE

 

  • Emocionální závislost

Často se během vztahu stává, že začneme zapomínat na své přátelé, dosavadní koníčky a veškerý volný čas chceme věnovat svému protějšku. Visíme na telefonu, tají se nám dech s každým zazvoněním a oddělené minuty se nám zdají jako nekonečné hodiny utrpení…stáváme se na partnerovi závislí.

  • Materiální závislost

Velmi jednoduše si ve vztahu zvykneme na „komfort“, který s novým partnerem přichází. Pozvánky na oběd, dárky, sdílení jedné domácnosti, cestování autem – to vše přináší finanční úlevu, která je příjemná a lehce se na ni zvyká…prožíváme materiální závislost.

Opravdová láska už ale dávno leží přímo ve vás. Pokud se chcete vyhnout závislosti na partnerovi a žít naplňující vztah, musíte první začít milovat sebe sami. A pokud se vám podaří najít lásku ve vás, najdete ji kdekoliv. Najdete ji v raním běhu, západu slunce, smíchu svého dítěte nebo jen pocitu, že jste – že existujete. Stane se neoddělitelnou součástí vašeho života.

BUĎTE SAMI SEBOU

 

Pracujte na tom, abyste byli tou nejlepší verzí sebe sama. Udržujte kontakt se svou rodinou a přáteli. Dělejte to, co vás baví – přihlaste se do výtvarného kurzu, začněte zpívat ve sboru, choďte do posilovny, běhejte, cestujte. Objevte věci a činnosti, které vám dělají radost a uchovejte si je i ve vztahu.

Zdravý vztah je založen na tom, že partneři dokáží trávit čas spolu, ale i od sebe. Díky tomu nepřijdete o svou osobnost a budete do vztahu přinášet stále něco nového.

DEJTE TOMU ČAS

 

Opravdová láska potřebuje čas. Nevzniká samovolně, ale pěstuje se, roste a sílí stejně jako květina. Z psychologických výzkumů víme, že vztahy, které vznikají pomalu a nejsou založené výhradně na fyzické přitažlivosti a vášni, mají mnohem vyšší procentu úspěchu.

Dejte si čas a svého partnera poznávejte, zjistěte, jestli máte společné koníčky, jestli se vám partner věnuje a zajímá se o vás. Nepodléhejte hned emocím a snažte se udržet jistou míru racionální uvažování.

DEJTE SVÉ SRDCE NA PRVNÍ MÍSTO

 

  • Potřebujete pochopit určité stránky své osobnosti? V dnešní době je na člověka kladem obrovský tlak, který může podporovat úzkosti, stavy neuspokojení a frustrace. Konzultace je proto skvělým výchozím bodem v osobním rozvoji a uvědomění si sebe sama.

 

  • Nejste si jistí svými kroky? Potřebujete podporu? Potřebujete najít vlastní stabilitu? Udělejte svůj první krok a zúčastněte se Koučování, které vás posune vpřed.

 

  • Vyčistěte ve svém životě bolestivé zkušenosti, které vám brání v tom, abyste si naplno užili radosti přítomného okamžiku. Přihlaste se na regresní aktivitu a přivítejte do svého života nové, pozitivní, možnosti.